• De Europese Commissie start een onderzoek naar TikTok nu de Digitale Diensten Wet (DSA) van kracht is geworden.
  • Het onderzoek spitst zich toe op de vraag of TikTok de rechten van minderjarigen voldoende beschermt en of het ontwerp van de site niet verslavend werkt.
  • Uiteindelijk zou het onderzoek tot torenhoge boetes kunnen leiden voor TikTok, dat de afgelopen maanden al meerdere waarschuwingen heeft ontvangen uit Brussel.
  • Lees ook: EU wil Alphabet, Microsoft Amazon, Meta, TikTok en Apple duimschroeven aandraaien

De Europese Commissie start een onderzoek naar TikTok, op de eerste werkdag nadat afgelopen weekend de zogenaamde Digitale Diensten Wet (DSA, Digital Service Act) in de hele EU van kracht werd.

Het onderzoek spitst zich toe op de vraag of TikTok de rechten van minderjarigen voldoende beschermt en of het ontwerp van de site niet verslavend werkt. Het is de eerste stap in een proces dat tot grote boetes kan leiden.

De nieuwe DSA-wetgeving moet de privacy van gebruikers beter waarborgen en een betere bescherming bieden tegen desinformatie, reclame en schadelijke inhoud. De afgelopen maanden hebben verschillende bedrijven, zoals TikTok, maar ook Amazon en Google, al waarschuwingen ontvangen. Zij moesten ruimschoots voor de deadline van 17 februari al aan de strenge Europese eisen voldoen, zodat de grote bedrijven niet alles tot het laatst zouden uitstellen.

Europese Commissie niet overtuigd dat TikTok minderjarigen voldoende beschermt

TikTok heeft naar eigen zeggen inderdaad aanpassingen gedaan, maar deze hebben de Europese Commissie nog niet overtuigd.

De Digitale Diensten Wet gaat niet alleen over kinderrechten en algoritmes die verslaving in de hand werken, maar geeft ook handvatten voor het opsporen van kinderporno, opruiend en hatelijk materiaal of desinformatie.

Ook geeft ze gebruikers meer greep op welke advertenties ze te zien krijgen en wordt het voor gebruikers makkelijker om eventuele illegale waren te melden, zoals wapens of nep-designkleding.

In Nederland zal de Autoriteit Persoonsgegevens in Den Haag toezien op sites van Bol, Marktplaats of andere kleine of middelgrote aanbieders. De Europese Commissie buigt zich over de grootste internationale aanbieders en platforms.

LEES OOK: Twee onderzoeken tonen hoe TikTok groeit als marketingplatform voor influencers en het zijn greep op Gen-Z en millennials verstevigt